KiVa-school


Op deze manier zetten wij KiVa om in de praktijk:


OP KINDNIVEAU
  • De leerlingen van de derde graad kunnen zich twee keer per jaar kandidaat stellen om KiVa-buddie te worden.  Ze gaan hierbij een engagement aan voor 5 maanden.  Ze kunnen er na deze periode voor kiezen deze rol niet meer op te nemen.
  • De zorgcoördinator leidt de KiVa-buddies van de derde graad op tijdens de middagpauze.  De leerlingen oefenen d.m.v. rollenspelen en stappenplannen de manier waarop ze kunnen omgaan met een ruzie, conflict, plaag- of pestvoorval.
  • De KiVa-buddies worden ingezet volgens een beurtrol en zijn zichtbaar aanwezig in de schillende speelzones.  Ze dragen fluohesjes met het KiVa-logo en een houwtouw met een handig interventiestappenplan.  

OP KLASNIVEAU
  • Elk leerjaar beschikt over KiVa-lessen op maat uit de lessenmappen van Leefsleutels. 
  • De leerkrachten ontwikkelen zelf aanvullend lesmateriaal dat aansluit bij de KiVa-inhouden bijv. de geluksvogels.

OP LEERKRACHTNIVEAU
  • Onderzoeken en oplossen van aangemelde pestproblemen door het voeren van kind- en oudergesprekken, gesprekken met alle betrokken leerkrachten (leerkrachten sport en levensbeschouwelijke vakken), observaties in de klas, tijdens de speeltijden, in de eetzaal, tijdens de sportles, …
  • Casussen van leerlingen met psycho-sociale noden worden besproken tijdens de teamvergadering zodat er afstemming is en de aanpak voor alle betrokkenen helder is.

SCHOOLNIVEAU
  • Tijdens teamvergaderingen worden de KiVa-projecten voorbereid: de kick-off bij het begin van het schooljaar, klasoverstijgende toonmomenten en het KiVa-feest om het schooljaar af te sluiten.
  • Deze activiteiten worden verankerd in de schoolwerking en opgenomen in het jaarplan.
  • De KiVa-werking en de rol van de KiVa-buddies wordt in september toegelicht aan de leerlingen en de ouders.

Download document