KiVa-school
Op deze manier zetten wij KiVa om in de praktijk:
OP KINDNIVEAU
- De leerlingen van de derde graad kunnen zich twee keer per jaar kandidaat stellen om KiVa-buddie te worden. Ze gaan hierbij een engagement aan voor 5 maanden. Ze kunnen er na deze periode voor kiezen deze rol niet meer op te nemen.
- De zorgcoördinator leidt de KiVa-buddies van de derde graad op tijdens de middagpauze. De leerlingen oefenen d.m.v. rollenspelen en stappenplannen de manier waarop ze kunnen omgaan met een ruzie, conflict, plaag- of pestvoorval.
- De KiVa-buddies worden ingezet volgens een beurtrol en zijn zichtbaar aanwezig in de schillende speelzones. Ze dragen fluohesjes met het KiVa-logo en een houwtouw met een handig interventiestappenplan.
OP KLASNIVEAU
- Elk leerjaar beschikt over KiVa-lessen op maat uit de lessenmappen van Leefsleutels.
- De leerkrachten ontwikkelen zelf aanvullend lesmateriaal dat aansluit bij de KiVa-inhouden bijv. de geluksvogels.
OP LEERKRACHTNIVEAU
- Onderzoeken en oplossen van aangemelde pestproblemen door het voeren van kind- en oudergesprekken, gesprekken met alle betrokken leerkrachten (leerkrachten sport en levensbeschouwelijke vakken), observaties in de klas, tijdens de speeltijden, in de eetzaal, tijdens de sportles, …
- Casussen van leerlingen met psycho-sociale noden worden besproken tijdens de teamvergadering zodat er afstemming is en de aanpak voor alle betrokkenen helder is.
SCHOOLNIVEAU
- Tijdens teamvergaderingen worden de KiVa-projecten voorbereid: de kick-off bij het begin van het schooljaar, klasoverstijgende toonmomenten en het KiVa-feest om het schooljaar af te sluiten.
- Deze activiteiten worden verankerd in de schoolwerking en opgenomen in het jaarplan.
- De KiVa-werking en de rol van de KiVa-buddies wordt in september toegelicht aan de leerlingen en de ouders.
Download document